Referensprojekt:
Swedbanks
huvudkontor
Sundbyberg
Fakta:
50000 kvm, 2500 anställda samt 4-600 besökare varje dag som besöker swedbankspersonal, restaurang samt konferenser. 1 (en) huvudentré samt 1(en) sidoentré. I fastigheten finns 3 hissar innanför, det icke publika, skalet.
Majoriteten av alla går igenom huvudentrén mitt på byggnaden. En trappa mitt i fastigheten servar alla plan. I anslutning till fastigheten finns ett cykelgarage. 300 personer cyklar varje dag till kontoret.
Bakgrund:
Man har upptäckt tydliga slitage på parkettytor samt huvudtrappa. Redan efter 7 månader uppmärksammades detta. Man misstänker att grus och damm som följer med skor är huvudorsaken.
Städentreprenaden är omfattande och idag görs golvstädning med maskin 4 ggr per dag.
För att stävja grus och damm i lokalerna har man vid huvudentrén monterat en fast lösning av spår med golvborstar. Direkt efter den finns lösa entrémattor som leverantören regelbundet hämtar och byter ut.
Frågeställning: Vilken effekt har skoputsmaskiner för att minska skräp i lokalerna ?
Projekt:
En skoputsmaskin placerades vid de tre olika hissarna. 1 st placerades i cykelgaraget. Denna maskin hade enbart funktionen att rengöra sulor.
Slutsatser:
Kontroll efter 3 veckor visar att alla maskiner hade en tydlig mängd grus och damm. Omsatt på en 220 dagars arbetsperiod är det flera kilo grus. Anmärkningsvärt var att trots borstförsedda galler vid entrésluss samt entreémattor, så samlades tydliga mängder grus i maskiner som befanns sig 30-40 m in i lokalerna. Som ny företeelse för personalen var användandet under testperioden ca 25-30 %. Det finns alltså stor uppåtsida om man kan öka medvetandet och att fler bidrar till minskat skräp i lokalerna. Inför testet informerade Swedbank alla genom intranet samt genom skyltning vid maskinerna